Ніжин

Офіційний сайт Ніжинської міської ради

Автор світлини Денис Скороход
Всі розділи

Анонси:

Блог міського голови

Щодо ситуації з теплопостачанням в м. Ніжині

В засобах масової інформації і мережі Інтернет поширюються різноманітні думки і висловлювання щодо проблем з теплопостачанням в м. Ніжині. З метою внесення ясності і уникнення спекуляцій окремими політичними силами і особами з цього питання, вважаю за необхідне дати об’єктивну інформацію про ситуацію, причини і кроки міської влади по врегулюванню проблемних питань.

Централізоване теплопостачання в м. Ніжині здійснює ТОВ «НіжинТеплоМережі», якому в 2003 році Ніжинська міська рада передала в оренду цілісний майновий комплекс у складі котелень, теплових мереж та іншого обладнання. Договір оренди чинний на даний час, термін діє до 28.02.2021 року.

ТОВ «НіжинТеплоМережі», по суті управління, є приватною структурою, яка на правах оренди використовує комунальне майно, так як 60% корпоративних прав належить приватній структурі.

Об’єктивно оцінюючи фінансовий стан підприємства ТОВ «НіжинТеплоМережі», можна визначити його як складний. Заборгованість постачальникам газу виникла в попередні роки через затвердження державним органом «Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» тарифів на рівні, що не покривав собівартості наданих послуг з теплопостачання і неповного відшкодування різниці в тарифах із державного бюджету. Таких витрат, що утворилися до 2017 року, на підприємстві обліковується 18,3 млн. грн. за послуги для населення. Окрім того, до 2017 року на опалення бюджетних установ державою встановлювалась інша ціна на газ, і збитковий тариф з цієї категорії споживачів, за інформацією ТОВ «НіжинТеплоМережі», наніс збитків підприємству в розмірі 16,9 млн. грн.

Теплопостачальницькі організації поставлені в дуже невигідні умови. Невчасне відшкодування, нанесених через рішення державних органів, втрат приводять до росту заборгованості за газ, за що їм ще додатково нараховують штрафні санкції у вигляді пені. В тарифах врахування таких витрат не передбачено.

Можна зазначити й інші чинники. Наприклад, на початку опалювального сезону 2018-2019 років ціну на газ із значним збільшенням затверджено 01.11.2018 року, тобто після початку опалювального сезону. На затвердження нового тарифу, по процедурі його прийняття, потрібно два місяці, і він був введений в дію з 05.01.2019 року. Надаючи послуги по тарифах, в яких не враховано підвищення ціни на газ, підприємство отримало збиток майже 5 млн. грн., який не відшкодовано до цього часу.

Фінансові проблеми супроводжують ТОВ «НіжинТеплоМережі» досить тривалий час і наслідком цього стала справа про банкрутство, яка порушена ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 19.02.2013 року, тобто більше шести років тому. Результатом розгляду справи може бути як ліквідація підприємства так і затвердження заходів по відновленню платоспроможності.

На даний час в суді розглядається питання заключення мирової угоди з кредиторами, якою передбачено розстрочення несплачених  кредиторських вимог.

Діюче законодавство захищає інтереси надавачів послуг, тарифи на які регулюються державою або органом місцевого самоврядування.

Так, Законом України «Про теплопостачання» (ст.20) визначено, що тарифи на теплову енергію повинні забезпечувати відшкодування всіх економічно обґрунтованих витрат на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.

Закон України «Про ціни і ціноутворення» визначає гарантії, що надаються суб’єктам господарювання під час державного регулювання. В ньому визначено:

«1. Кабінет Міністрів України, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які встановили державні регульовані ціни на товари в розмірі, нижчому від економічно обґрунтованого розміру, зобов’язані відшкодувати суб’єктам господарювання різницю між такими розмірами за рахунок коштів відповідних бюджетів.

2. Установлення Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування державних регульованих цін на товари в розмірі, нижчому від економічно обґрунтованого розміру, без визначення джерел для відшкодування різниці між такими розмірами за рахунок коштів відповідних бюджетів не допускається і може бути оскаржено в судовому порядку.»

  До травня 2017 року тарифи для ТОВ «НіжинТеплоМережі» затверджувались державним органом, а саме «Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», а тому і вся відповідальність за відшкодування різниці між економічно обґрунтованими тарифами і встановленим їх розміром лежить на державних органах. При повному дотриманні вимог законів із боку держави таких негативних наслідків можна було уникнути.

Виконавчий комітет Ніжинської міської ради в своїй діяльності прагне дотримуватись вимог закону, і теперішній тариф на централізоване опалення в розмірі 2009грн. 45 коп. за 1 Гкал затверджений після ретельної перевірки всіх розрахунків і з дотриманням вимог встановленої процедури, за методикою, затвердженою КМУ від 01.06.2011 року №869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги».

Із введенням в дію з 01.05.2019 року нового Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.10.2017р. № 2189-VIII втратив чинність Закон України «Про житлово-комунальні послуги»  від 24 червня 2004 року N 1875-IV (Відомості Верховної Ради України 2004 рік, №47, ст. 514 із наступними змінами, а разом з цим змінилась назва послуги і методика її формування.

В даний час новий Закон визначає її як постачання теплової енергії, тарифи затверджує орган місцевого самоврядування, а порядок формування самих тарифів затверджує Кабінет Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 року №291 внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 року №869 “Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги”, змінивши таким чином порядок формування тарифів з постачання теплової енергії і постачання гарячої води.

Також до повноважень Кабінету Міністрів України належить затвердження правил надання (постачання) комунальних послуг та типових договорів на надання (постачання) комунальних послуг.

Договори про надання комунальних послуг, укладені до введення в дію цього Закону, зберігають чинність на умовах, визначеними такими договорами, до дати набрання чинності договорів про надання відповідних послуг, укладеними за правилами, визначеними новим Законом. Такі договори повинні бути укладені протягом одного року з дати введення в дію цього Закону.

Станом на 01.08.2019 року Кабінетом Міністрів України не затверджено нових правил надання комунальних послуг та типових договорів, чим унеможливлено розробку нових тарифів і подачу їх на затвердження до органу місцевого самоврядування.

У зв’язку  з тим, що в законодавстві вже відсутня послуга з централізованого опалення і скасована методика на встановлення тарифу на неї, немає можливості внести зміни до такого тарифу, а можна лише запровадити норму про застосування протягом року старих договорів на умовах, визначених цими договорами.

        А тепер що по закону буде із тарифом на постачання тепла в найближчий період?

    Існуючий тариф на послугу з централізованого опалення в розмірі 2009 грн 45 коп. за 1 Гкал буде діяти згідно Закону України  «Про житлово- комунальні послуги» від 09.11.2017 р. № 2189-VIII до затвердження нового тарифу на постачання теплової енергії.

    Новий тариф на постачання теплової енергії може бути прийнято після:

  - затвердження Кабінетом Міністрів України правил надання комунальних послуг;

- затвердження типових договорів про надання комунальних послуг;

- затвердження ціни на газ і укладання договору  ТОВ «НіжинТеплоМережі»   із постачальником газу по цій ціні.

    Після прийняття цих рішень і отримання розрахунків від ТОВ «НіжинТеплоМережі»,  тарифи будуть затверджуватися без зволікань.

А тепер про постанову Кабінету Міністрів №560.

Кабінет Міністрів України 26.06.2019 року постановою №560 на опалювальний сезон 2019-2020 років для окремої категорії міст, а саме для міст обласного значення та м. Києва, встановив граничні ціни/тарифи на постачання теплової енергії та постачання гарячої води.

Здавалося б, зроблена добра справа, якби вказана постанова давала відповіді на всі запитання, що виникають при її реалізації.

Основне питання – за рахунок яких коштів буде покриватись різниця між фактичними витратами на виробництво тепла і граничним тарифом.

Це є самою суттєвою умовою, а про неї тут ні слова. Лише в пояснювальній записці до проекту цієї постанови згадується, що реалізація постанови може потребувати додаткових витрат з місцевих бюджетів, у разі встановлення органом місцевого самоврядування економічно необґрунтованих тарифів.

Виконавчий комітет і я, як міський голова, беззаперечно підтримуємо зменшення тарифу для населення міста. Але ж держава не надаватиме нам газ по ціні, щоб послуга коштувала 1400 грн. за 1 Гкал. Середньозважений тариф по Україні на теплову енергію становить на 01.05.2019 року, 1807грн. за 1Гкал. Ми усвідомлюємо, що в Ніжині він вищий, але це залежить від багатьох чинників, і в першу чергу від стану котелень, теплових мереж і самої системи теплопостачання.

Кабінет Міністрів України, прийнявши таке обмеження, був зобов’язаний передбачити кошти в Державному бюджеті, проте це не зроблено.

Залишається покрити різницю з бюджету міста, але такі резерви в місті відсутні.

Та й кому потрібна така постанова Кабінет Міністрів України? Лише Кабінету Міністрів України, щоб бути добрим в очах громадян, за рахунок місцевих бюджетів.

Були б такі фінансові ресурси в бюджеті міста – була б можливість затвердити на засіданні виконавчого комітету тарифи на рівні нижче собівартості, без всяких урядових постанов, і різницю покрити коштами місцевого бюджету.

А так перед нами постала загроза, що при не повному відшкодуванні тарифом витрат ТОВ «НіжинТеплоМережі» не зможе провести розрахунки за газ в необхідному розмірі і припиниться газопостачання на котельні. Такі приклади в Україні є. Нам не потрібно повторювати чужі помилки.

Доводиться обирати між дорожчою послугою з вищим тарифом та нижчим тарифом і припиненням послуги. Тариф житла не обігріє. Тут потрібна реальна послуга протягом всього опалювального сезону.

Усвідомлюючи відповідальність за нормальне проходження опалювального сезону, і, що постанова Кабінету Міністрів України  від 26.06.2019 р. № 560 «Деякі питання захисту прав споживачів житлово – комунальних послуг» прийнята з численними порушеннями Законів України і Конституції України, не вирішує, а лише загострює  проблеми в теплопостачанні, члени виконавчого комітету на своєму засіданні 25.07.2019 року ухвалили звернення до Прем’єр Міністра України Гройсмана В.Б.  з проханням скасувати дану постанову. Не буду наводити основні тези звернення, так як із його повним змістом можна ознайомитися на офіційному сайті міської ради.

Звичайно було б більш привабливо знизити тариф на постачання  теплової енергії за рахунок державного бюджету , проте для  цього потрібно рішення не Кабінету Міністрів , а внесення змін до Закону України  «Про державний бюджет  на 2019 рік», що входить до компетенції Верховної Ради України.

Я докладно, з посиланням на нормативні документи, виклав Вам правду, нічого не приховуючи та усвідомлюючи наслідки, тому що  окремі політичні сили використовують наявні проблеми, щоб розхитати ситуацію із поглядом на майбутні вибори до місцевих рад.

Висловлюються пропозиції негайно за ініціативи міської ради розірвати договір з ТОВ «НіжинТеплоМережі» на оренду цілісного майнового комплексу. А про те, що всі борги за газ перейдуть за потужностями, тобто стануть боргами комунального підприємства, не говориться ні слова. Тобто, ці борги ляжуть зобов’язанням на бюджет міста.

Замовчується, що протягом всього періоду експлуатації орендованого майна міська влада, як власник, не вкладала кошти на оновлення потужностей. Лише в останній період придбано два котли.

Вже тривалий час для теплопостачальницьких організацій діє примусовий порядок погвшення боргів за газ, що не дає можливостей вільно використати отримані доходи. Це лише ускладнює роботу ТОВ «НіжинТеплоМережі».

Окрім того, органи Міністерства юстиції України на місцях розпочали всеукраїнську  просвітницького компанію  «Чесна платіжка» з метою активізувати  вимогу до органів місцевого самоврядування застосування граничних тарифів. Перекидання проблем на плечі органів місцевого самоврядування заради власного іміджу - не є чесним і правильним шляхом, і цей популізм лише загострить ситуацію.

А тепер про те, на скільки високий тариф в місті Ніжині.

Тарифи для ТОВ «НіжинТеплоМережі» виконком міської ради  почав затверджувати лише з травня 2017 року. В період, коли це було в компетенції «Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», вони також були значно вищими за середній в області і в Україні. Все залежить не від органу, що затверджує тариф, а від стану системи теплопостачання.

Для прикладу наведу тарифи в окремих міста на даний час, де вони також високі (грн. за 1 Гкал):

КП «Вінницяоблтеплоенерго» - 2149,92, КП «Фастівтеплоенерго» - 2893,13, КП «Васильківтеплоенерго» - 2120,70, КП «Бориславтеплоенерго» - 2182,06, МКП «Одеськатеплоенергоцентраль №2» - 2123,88, КП «Дубнокомуненергія» - 2149,76. В цьому ряду також міста: Лозова, Гола Пристань, Каховка, Шепетівка, Сміла.

Нажаль, ми не єдині, і ці проблеми є в багатьох містах.

Виконавчий комітет Ніжинської міської ради проводить ряд заходів по усуненню наявних проблем в теплопостачанні.  Першим кроком є співпраця в рамках Програми розвитку ООН в Україні (ПРООН) за підтримки Глобального екологічного фонду з метою розробки концепції розвитку систем теплопостачання в місті Ніжині з подальшою її реалізацією. На даний час проведено обстеження, проходить збір даних.

Реалізуються програми заміщення газу альтернативними видами палива в бюджетних закладах, також нами подано заявку для участі у відборі муніципальних проектів для отримання технічної допомоги від проекту ПРООН «Розвиток та комерціалізація біоенергетичних технологій в муніципальному секторі України.

Наше першочергове завдання – вибір найбільш оптимального варіанту вдосконалення системи теплопостачання.

В ряду заходів по забезпеченню гарантованого теплопостачання є моніторинг і спільна робота по зменшенню заборгованості за отримані послуги споживачами перед ТОВ «НіжинТеплоМережі». Вчасно проводяться розрахунки установами, що фінансуються з міського бюджету, вживаються заходи по примусовому стягненню боргу з боржників. Результатом стало зменшення дебіторської заборгованості (борги перед ТОВ «НіжинТеплоМережі») із 50,0 млн. грн. на 01.02.2019 року до 17,4 млн. грн. станом на 31.07.2019 року, в тому числі по населенню із 34,7 млн. грн. до 16,8 млн. грн.

Це дало можливість погасити загальний борг за спожитий газ із 96,2 млн. грн. на 01.02.2019 року до 65,7 млн. грн. станом на 31.07.2019 року.

Жителям міста потрібно знати, що в платіжних квитанціях вартість послуги по постачанню тепла в оселі залежить не тільки від величини тарифу за одиницю тепла, а й від кількості спожитого тепла, що залежить тільки від стану житлового фонду і відношення самих жителів до заходів по енергозбереженню. Вже протягом кількох років ОСББ міста, приймаючи активну участь у міжнародних програмах, на умовах співфінансування із бюджету міста і коштів самих мешканців, отримують міжнародну допомогу на термомодернізацію багатоквартирних  будинків, що дає відчутну економію витрат на обігрів осель. В країні працює програма «теплих» кредитів.

Укладено 5 енергосервісних договорів по бюджетних установах. По ЗОШ І-ІІІст. №9 (ФОК) очікуване скорочення витрат на комунальні послуги складає 843,1 тис. грн., ЗОШ І-ІІІст. №9 (головний корпус) – 3131,9 тис. грн., Ніжинській гімназії №3 – 1225,5 тис. грн., ЗОШ І-ІІІст. №1 – 796,1 тис. грн., Ніжинскому НВК №16 – 1631,6 тис. грн.

В співпраці з Північною Екологічною Фінансовою Корпорацією (НЕФКО) в рамках кредитної програми «Підвищення енергоефективності в м. Ніжині» на даний час розпочалась активна фаза реалізації проекту «Капітальний ремонт шляхом проведення комплексної термомодернізації об’єкту Ніжинська загальноосвітня школа І-ІІІ ст.№10 Ніжинської міської ради Чернігівської області за адресою: м. Ніжин, вул. Московська, 54». Наразі завершуються підготовчі роботи для подальшого проведення будівельних робіт.

Зменшення витрат на теплопостачання – наша спільна справа.


Міський голова А.В. Лінник